Robert Campin "Boże Narodzenie", Niderlandy 1425

 

 

Szanowni Państwo,

 

wszystkim lekarzom weterynarii, ich rodzinom oraz sympatykom

 

składamy życzenia radosnych i wesołych Świąt Bożego Narodzenia,

 

zdrowia i pomyślności w Nowym Roku

 

oraz wytrwałości i nadziei na nadchodzące czasy,

 

Prezes i Rada Opolskiej Izby Lekarsko-Weterynaryjnej

 

 

Namalowany techniką olejną na desce obraz Boże Narodzenie Roberta Campina jest świadectwem potwierdzającym znajomość artysty rozmaitych dzieł literackich. Główny temat nawiązuje do tradycyjnej biblijnej ikonografii Bożego Narodzenia, wzbogaconej wątkami ze Złotej legendy Jakuba de Voragine oraz Objawień świętej Brygidy Szwedzkiej. Według Złotej Legendy Józef miał sprowadzić do Betlejem dwie akuszerki w trosce o szczęśliwe narodziny Zbawiciela. Według wizji Świętej Brygidy Józef miał szukać świecy, by oświetlić pogrążoną w otchłani szopę, jednakże wcześniej ukazała się wokół Chrystusa świetlna gloria. Maria według św. Brygidy była pozbawiona bólu przy porodzie, co ukazało boski wymiar matki Zbawiciela. Boskość podkreśla również klęcząca poza i białe szaty.

 

Nowością w przedstawieniu Bożego Narodzenia, którą wprowadził Campin, jest wpisanie wątku w rozległą, realistycznie ukazaną scenerię krajobrazową, która stała się jednym z głównych cech późnogotyckiego malarstwa niderlandzkiego. Motyw ten, mający genezę we francuskim malarstwie miniaturowym przełomu XIV i XV stulecia (m.in. Mistrz de Boucicaut, Jacquet de Hesdin), w dziele Campina został rozwinięty na większą skalę. Artysta dokonuje tu wnikliwej analizy szczegółów, zarówno elementów natury (liczne przydrożne drzewa), jak i zabudowy wsi i miasta. Tym samym obraz jest przykładem ikonografii średniowiecznego miasta i zamku, z górnym zamkiem z charakterystycznym donżonem, i wieżami bramnymi górującymi nad przedzamczem.